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이은곤
교수소개
성 명 이은곤
소속학부 (과) 경영 전공 경영정보시스템(MIS)
이메일 snkon@suwon.ac.kr 연구실 글로벌경상관 816호
연락처 031-229-8408 FAX --
홈페이지 -
교수소개
학 력
  • (Ph.D/MS/BA)
    2005-09-01 ~ 2011-02-28 Ph.D, Business administration(MIS), Yonsei. Univ.
    2000-09-01 ~ 2003-02-24 MS, Business administration(MIS), Yonsei. Univ.
    1994-03-01 ~ 2000-08-25 Bachelor, Business administration, Yonsei. Univ.
경 력
  • (Year/Job)
    2000-07-03 ~ 2001-03-12 Samsung security Investment Banking
    2003-08-01 ~ 2008-10-06 Senior researcher, Korea Information Society Development Institute(KISDI)
    2011-06-27 ~ 2011-07-28 Lecturer, dept, of business administration, Yonsei Univ.
    2011-09-01 ~ 2013-02-28 Research fellow, Graduate school of information, Yonsei Univ.
    2012-09-01 ~ 2012-12-10 Lecturer, dept, of business administration, Sangmyung Univ. 
    2013-03-01 ~                  Associate professor, The University of Suwon.
    2021-03-01 ~ 2022-02-28 Dean of the institute of the lifelong education.
    2022-03-01 ~                  Dean of the Graduate School of Business Administration.
연구관심분야
  • AI-based Service; Metaverse; Platform Business; Blockchain; E-Business; Database
주요논문 (최근 5년간)
  • Referred Journals (SSCI)
    - Lee, U.-K.; Kim, H. UTAUT in Metaverse: An “Ifland” Case. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research. 2022, 17, 613–635. https://doi.org/10.3390/jtaer17020032
    - Lee, U. K. Tourism Using Virtual Reality: Media Richness and Information System Successes. Sustainability, 2022. 14(7), 3975; https://doi.org/10.3390/su14073975.
    - Shi, Y.; Lee, U. K. The Impact of Restaurant Recommendation Information and Recommendation Agent in the Tourism Website on the Satisfaction, Continuous Usage, and Destination Visit Intention. Sage Open, 2021. 11(4), 1-18.
    - Lee, U. K. The Effect of Confirmation of Nation Brand Image in International Tourism Advertisement on Travel Intention of Foreign Tourists: The Case of Korean ITA for Chinese Tourists. Sage Open, 2021. 11(1), 1-18.
    - Kim, K. K.; Lee, A. R.; Lee, U. K. Impact of Anonymity on Roles of Personal and Group Identities in Online Communities. Information & Management, 2019, 56, 109-121.
    - Lee, U. K. International Tourism Advertisements on Social Media: Impact of Argument Quality and Source. Sustainability, 2017, 9, 1537; https://doi.org/10.3390/su9091537.
    - Lee, U. K. The Effect of Information Deception in Price Comparison Site on the Consumer Reactions: An Empirical Verification. International Journal of Distributed Sensor Networks, Article ID 270685, 2015, 1-12, http://dsn.sagepub.com/content/11/9/270685.full.
    - Kim, H. K.; Suh, K. S.; Lee, U. K. Effects of Collaborative Online Shopping on Shopping Experience through Social and Relational Perspectives. Information & Management, 2013, 50, 169-180.
     
    Referred Journals (SCOPUS)
    - Lee, U. K. Smart Contents Selection by One-handed versus Two-handed Usage: Importance Performance Analysis. Far East Journal of Electronics and Communications, 2017, 17(6), 1521-1528.
    - Lee, U. K. Effect of Image Searching Tool and Information Controls in Privacy Concern of SNS Users. Far East Journal of Electronics and Communications, 2017, 17(3), 691-700.
    - Lee, U. K.; Kwon, H. J. States of ICBM Industrialization Policy and Information Security Policy in 2017: Korean Case. Far East Journal of Electronics and Communications, 2017, 17(3), 709-717.
     
    Referred Journals (KCI)
    - 이은곤. 음성인식 기반 가상비서 서비스의 수용성에 관한 연구: UTAUT 모델의 적용. 상품학연구, 2020. 10., 38(5), 111-120.
    - 이은곤. 실습 중심 교육의 실시간 원격 강의 방식의 차이가 학습자의 성과에 미치는 영향. 상품학연구, 2020. 8., 38(4), 137-147.
    - 이은곤. 온라인 대출 사이트의 개인정보 보호 요소가 채무자들의 이용 의도에 미치는 영향. 상품학연구, 2019. 8., 37(4), 1-12.
    - 이은곤, 시언초, 동사매. Chinese Tourist’s Goals, Expectation and Confirmation in Korea: Importance-Performances Analysis. 상품학연구, 2019. 4., 37(2), 53-57.
    - 이은곤. 스마트폰의 매체 풍요도와 건강 믿음이 스마트폰 이용자의 이용 경험에 미치는 영향. 상품학연구, 2018.10., 36(5), 153-162.
    - 이은곤. 매체 풍요도, 사회적 존재감 및 생활 만족도가 상대적 박탈감을 통해 SNS이용자의 이용 지속 의도 또는 이탈 의도에 미치는 영향. 유통과학연구, 2016. 10., 14(10), 1-16.
    - 이은곤. 대표성 기반 뉴스 추천 메커니즘이 온라인 뉴스 포탈의 독자 반응에 미치는 영향. 한국전자거래학회지. 2016. 5., 21(2), 1-21.
    - 주봉, 이은곤. The Effect of Essential Online Elements on Consumer Purchase Intention: Insights from a Taobao Perspective. 유통과학연구, 2015. 6., 13(6), 11-15.
    - 주봉, 이은곤. An Optimized Random Tree and Particle Swarm Algorithm For Distribution Environments. 유통과학연구, 2015. 5., 13(5), 15-22.
    - 이은곤, 이애리, 김경규. 온라인 커뮤니티 내 익명성이 가상 팀 성과에 미치는 영향. 한국전자거래학회지. 2015. 2., 20(1), 217-241.
    - 이은곤. 심리적 계약 위반이 OS이용자의 배신행동에 미치는 영향: 윈도우 XP 기술적 지원서비스 중단 사례. Asia Pacific Journal of Information Systems, 2014. 9., 24(3), 325-344.
    - 공징, 유인선, 이은곤. Applying the IS Success Model and Service Quality on e-Banking in China. 상품학연구, 2014. 6., 32(3), 63-76.
    - 서길수, 이성원, 서응교, 강혜빈, 이승원, 이은곤. 인기도 기반의 온라인 추천 뉴스 기사와 전문 편집인 기반의 지면 뉴스 기사의 유사성과 중요도 비교. Asia Pacific Journal of Information Systems, 2014. 6., 24(2), 191-210.
    - 최영은, 박종필, 이은곤. 중소기업의 정부지원형 ERP 시스템 도입 영향요인에 관한 연구. 정보시스템연구, 2013. 12., 22(4), 1-22. 
    - 이은곤, 김경규, 송호현. 인지된 정보 통제가 소셜 네트워크 이용자의 정보 제공 의도에 미치는 영향, 한국전자거래학회지, 2013. 2., 18(1), 107-127.
    - 이은곤, 김경규, 이정열. 커뮤니티 요소와 매체 풍요도 요소가 소셜 네트워크 게임 이용자의 이용경험에 미치는 영향:  ‘애니팡’을 중심으로. 한국전자거래학회지, 2013. 2., 18(1), 191-211.
    - 이은곤, 최지은, 이호근. 계좌 이용 과정과 결과의 투명성이 온라인 뱅킹 이용자의 보안 인식에 미치는 영향. Information Systems Review, 2012. 12., 14(3), 75-97.
    - 이은곤, 박종필, 최영은, 오용희. 소비자의 비윤리적 행동에 대한 방어전략, 한국전자거래학회지, 2012. 11., 17(4), 17-37.
    - 신호경, 김경규, 이은곤. 가상 커뮤니티에서 사회적 자본과 정체성이 지식기여에 미치는 영향: 실증적 분석. Asia Pacific Journal of Information Systems, 2012. 9., 22(3), 53-74.
    - 박종필, 최영은, 이은곤. B2C SNS사용에 있어서 촉진인자와 억제인자 규명과 영향에 관한 연구. Entrue Journal of Information Technology, 2012. 8., 11(2), 155-165.
    - 이은곤, 최재원. 효과적 스마트워크 도입을 위한 핵심요소 및 구현전략. Information Systems Review, 2012.8., 14(2), 65-92.
    - 이은곤, 김경규, 류성열, 유영수. 방송통신 연구성과 측정지표 및 척도 도출 연구, 한국전자거래학회지, 2012. 5., 17(2), 165-187.
강의분야
  • (Classes)
    -   Computer in Business
    -   Introduction of Management Information Systems
    -   Business Data Analysis 
    -   Database Management
    -   Business Intelligence
    -   E-Business 
    -   Enterprise Applications (ERP)
    -   Strategic Information Systems (Metaverse etc.) Seminar (English class)
    -   IT and SCM Strategy (for graduate students, English class)
저 서
  • None